Nuffnang

Tuesday, May 6, 2008

ILMU YANG PATUT DIKONGSI BERSAMA

p/s pesanan dari seorang teman...

Assalammualaikum,
> saya nak share tentang petua yg saya terima...
> dari seorang pakar motivasi & dah
> lama saya praktikkan (l/kurang 11 tahun) kat
> anak2 saya.... elok dilakukan oleh salah seorang ibu
> atau bapa atau seeloknya kedua2 buat iaitu selepas
> ibu buat... diikuti oleh bapa (inshaallah anak akan
> lebih merasai dihargai)
>
> setiap pagi.. sebelum pegi sekolah berdiri belakang anak,
> & kedua2 (anak & ibu atau bapa) menghadap kiblat...
> letakkan kedua2 telapak tangan ibu/ayah yg dirapatkan
> atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang
> 1 inci dari rambut... lepastu bacakan al Fatihah &
> Alam-nash-rah. .. hingga habis....
> pastu niat dalam hati mohon pada Allah "Ya Allah
> permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan
> hati & ditetapkan iman & lain2 doa yg nak dihajatkan"
> lepas itu kucup dahi anak & pergi le kesekolah... .
> tak sampai pun 5 minit...
>
> jangan malu nak kucup dahi anak2 walaupun dah
> berusia 17 tahun... (terutama pihak ayah akan
> rasa malu nak cium anak lelaki yg dewasa)
>
> saya diberitahu (semasa sesi motivasi tersebut),
> telapak tangan kita ini ada aura... & mestilah
> digunakan sebaiknye... sebab itulah orang tua2
> kate jangan tampar anak guna telapak tangan...
>
> tanamkan semangat untuk buatkan setiap hari
> & anda lihatlah kesannye.... kalau tak dapat setiap hari,
> 2 hari sekali, seminggu sekali ...
> JANGAN TAK BUAT LANGSUNG...
> anak saya hingga sekarang (17, 15 & 10thn) saya
> buatkan & kesannya inshaallah anda akan lihat....
> nasihat saya... anda masih belum terlambat... buatkan
> sekarang pada semua anak2, sehingga mereka dewasa
> seeloknya ibu & ayah kedua2 sekali buat... semasa anak2
> nak pergi sekolah atau sebelum tidur atau bile2 teringat...
> inshaallah anak akan dengar cakap ibu ayah & terang hati..
> boleh share dengan kengkawan lain...
>
>

No comments: