Nuffnang

Wednesday, September 5, 2012

Biskut Coklat Cheese Brownie

Bahan-bahan:
Adunan Brownie

1/2 cawan butter,suhu bilik
1 cawan gula
2 biji telur
5/8 cawan tepung gandum
1/4 cawan serbuk koko
1/2 sudu kecil baking powder
50 gm coklat masakan,dicairkan dan disejukkan
1/2 cawan kacang pecan,dihancurkan sedikit
secubit garam

Adunan cheese:
1/4 cawan butter,lembut pada suhu bilik
200 gm cream cheese natural
1/4 cawan gula
1 sudu besar tepung gandum
1 biji telur

Cara:
1.Panaskan ketuhar pada suhu 175celcius.Sediakan loyang bersaiz 8' dengan melengser sedikit butter pada permukaan dan alas dengan kertas pembakar.

2.Sediakan adunan brownie.Pukul butter dan gula di dalam mangkuk adunan sehingga kembang lebih kurang tiga minit.Masukkan satu persatu telur dan pukul lagi.Tambah tepung gandum,serbuk koko,baking powder dan secubit garam.Pukul sebati dalam seminit.

3.Coklat masakan dicairkan dan disejukkan.Tambah kacang pecan dalam coklat tadi dan masukkan dalam adunan tadi.Gaul sebati.Ketepikan sebentar.

4.Sediakan pula cheese.Pukul butter dan cream cheese bersama dalam mangkuk hingga kembang.Tambahkan gula,tepung gandum dan telur,pukul lagi hingga sebati.

5.Tuang adunan brownie dalam loyang dan ratakan permukaannya.Masukkan adunan cheese di atas lapisan brownie tadi dan ratakan.Untuk mendapatkan corak marble,gunakan lidi dan buat pusingan beberapa kali di bahagian adunan cheese dan adunan brownie.

6.Bakar 45 minit

7.Untuk mengelakkan brownie menjadi terlalu perang tutup loyang dengan menggunakan aluminium foil selama 20-25  minit pertama.Sejukkan brownie sepenuhnya sebelum dipotong dan dihidangkan.

pssttt.....gambarnya belum ada yerr...nanti di upload kemudian..heheeee....ambik lah dulu resepinya ni...

No comments: