Nuffnang

Friday, June 6, 2008

Bila harga barang naik......

ni lagi email motivasi from shuqree
Posted: 05 Jun 2008 07:26 AM CDT

Start dari hari ni, buang rasa tertekan sebab harga barang pengguna semakin naik. Usaha keras mencari rezeki kena naik sama, kasi up, kasi rajin.

Sepatutnya, kita tertekan sebab tak ada punca pendapatan sampingan selain gaji atau sumber pendapatan sedia ada, bukannya tertekan sebab harga beras naik, harga minyak naik dan harga gas memasak yang akan naik.

Sebab, bila fikiran memfokus pada kenaikan harga barang, lebih banyak kenaikan kos barang akan ditarik oleh minda Anda lalu akhirnya menyusahkan diri Anda sendiri.

Oleh sebab minda menarik apa yang sering kita fikirkan, lebih baik fikir cemana nak cari sumber pendapatan kedua, jadi lebih banyak sumber pendapatan kedua ditarik datang pada Anda.

Masalah ramai orang, mereka tidak percaya pada kuasa minda. Pada mereka, ia remeh dan hanya budak-budak yang tahu mengenainya. Ada juga yang menganggap kuasa minda ni tahyul.

Tetapi, mereka sentiasa menggunakan kuasa minda tanpa mereka sendiri sedari, bahkan paling expert memanipulasi kuasa minda untuk menarik masalah, sebab mereka sering memikir masalah!

Anda kena ubah sikap, ubah pemikiran, ubah tindakan.

Fokus pada cara nak tambah income melalui kerja-kerja sampingan, jangan sesekali fokus pada rasa tertekan dek kenaikan harga barang.

Usaha kena lebih, supaya income pun jadi lebih!


Orang Lain Usaha Keras Nak Capai Kejayaan, Kita Pulak Asyik Buat Alasan

Posted: 05 Jun 2008 02:15 AM CDT

Apa yang saya mahu sampaikan hari ini satu realiti hidup. Ia berlaku di mana-mana saja.

Orang lain dah capai kejayaan, kita asyik buat alasan. Sebagai contoh, dalam pelajaran.

Student lain capai kejayaan cemerlang dalam pelajaran, kita pula asyik dengan alasan. Antaranya, subjek susah, cikgu tak pandai ngajor, kelas tak ada ekon, buku teks tak lengkap, tambang bas dah naik, soklan exam paper yang keluar lain dengan apa yang diulangkaji, penat bangun awal, susah nak mengingat serta beribu lagi alasan-alasan lain.

Contoh kedua, dalam bisnes internet. Saya melihat ramai orang baru asyik buat alasan sedangkan usahawan internet yang lain dah menjana wang beribu ringgit sehari dalam diam. Mereka tak buat alasan, hanya menumpu pada usaha, usaha, usaha.

Banyak alasan yang saya baca di forum-forum, antaranya takut kene tipu, tak pandai guna Cpanel, tak taw sal hosting, tak pandai nak design site html, naik migrain tulis blog pakai Bahasa Inggeris dan bingung nak start bisnes apa di internet.

Itu semua adalah kemahiran. Berita baiknya, kemahiran boleh dipelajari.

Anda kena buat langkah demi langkah, pelajari satu persatu. Biasanya orang yang nak kuasai semua kemahiran dalam masa yang singkat hanya mahu duit cepat. Adakah Anda juga begitu?

Mulai hari ini, ubah sikap.

Tak kira Anda siapa, seorang student, pekerja awam jurutera, cikgu, pekerja bawahan, penoreh getah, pegawai kerajaan mahupun seorang usahawan internet, fokus pada usaha memburu kejayaan bukannya asyik buat alasan.

Sekali Anda buat alasan, tujuh kali Anda ketinggalan. Saya bercakap melalui kehidupan sekeliling yang saya perhatikan, bukannya sekadar luahan perasaan.

Kita membuat alasan, simply sebab kita tak tahu apa yang kita nak capai. Lebih jelas lagi, kita tak ada matlamat.

So, tanya diri apa matlamat yang mahu dicapai, lakarkan pelan perancangan.

Elak dari buat alasan.

Fokus pada usaha, usaha, usaha....

Sebab, kejayaan milik sesiapa yang rajin berusaha!

No comments: